10 گیاه ضددرد

برای همه ی ما پیش می آید که پایمان پیچ بخورد یا رگ به رگ شود، دچار آفت دهان، دندان درد، ورم گوش، گلودرد و غیره شویم.در این صورت یک یا چند عضو بدن به درد می آید و دچار التهاب می شود. اما از قدیم گفته اند «خدا یک درد داده و هزار و یک درمان». در واقع برای هر دردی، مسکن های خوبی وجود دارد. در دل طبیعت، گیاهانی رشد می کنند که قادر هستند مرهمی برای این دردها باشند. در این مطلب شما را با 10 گیاه تسکین دهنده درد آشنا می کنیم.


1- خداحافظی با آفت ها با کمک نعنا فلفلی
اگر یک راه حل سریع و مطمئن برای خلاص شدن از آفت دهان وجود داشته باشد، استفاده از نعنا فلفلی است. این گیاه علاوه بر رفع آفت ها باعث تسکین و بی حسی دردهای ناشی از آن نیز می شود.
روش استفاده
یک قاشق چایخوری چوب میخک، یک قاشق چایخوری برگ نعنا فلفلی و یک قاشق چایخوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید و کاملا مخلوط کنید. یک گلوله پنبه ای را به این محلول آغشته کرده و روی آفت بزنید. از این روش برای کودکان بخصوص کودکان زیر پنج سال استفاده نکنید.

2- اسطوخودوس برای تسکین سوختگی
همیشه در منزل و یا جعبه ی کمک های اولیه ی مسافرتی خود، یک شیشه روغن گیاهی اسطوخودوس داشته باشید. این گیاه تسکین دهنده، ضداسپاسم و آرامش بخش است و تمام خواص یک مسکن را دارا می باشد.
روش استفاده
چند قطره روغن گیاهی اسطوخودوس را به محل دردناک بمالید. استفاده از این روغن برای تسکین درد و بهبود سوختگی های جزئی فوق العاده است.
ماساژ عضلات دردناک با روغن اسطوخودوس نیز کارساز است. اگر دندان تان درد می کند می توانید چند قطره از این روغن را روی گونه تان بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

3- غرغره با مریم گلی برای تسکین گلودرد
مریم گلی خواص قابضی دارد و باعث تسکین گلودرد می شود. این گیاه به انقباض بافت های تحریک شده ی مخاط کمک کرده و باعث التیام آنها می شود.
مریم گلی ضدتعریق است و باعث کاهش ترشحاتی می شود که التهاب را بیشتر می کنند.
روش استفاده
2 گرم برگ مریم گلی خشک را با یک فنجان آب جوش دم کنید. محلول را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. هر روز با این محلول غرغره کنید تا علائم بیماری از بین برود.
استفاده از این گیاه برای خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود.
برای تسکین سردرد، یک قطره روغن گیاهی نعنا فلفلی و یک قطره روغن گیاهی بابونه را با هم مخلوط کرده روی پیشانی و گیجگاه ها زده و به آرامی ماساژ دهید

4- آرنیکا برای تسکین پیچ خوردگی و خونمردگی
آرنیکا با آن گل های کوچک زردرنگ شهرت زیادی در تسکین درد دارد. به خاطر اینکه حاوی خواص ضدالتهابی بوده و مسکن طبیعی است.
اگر پایتان پیچ خورد، رگ به رگ شد و یا هر قسمتی از بدن تان ضربه دید، می توانید به سراغ این گیاه بروید.
روش استفاده
پماد آرنیکا در داروخانه ها به فروش می رسد. می توانید مقداری از آن را روی محل رگ به رگ شده یا ضربه دیده بزنید و به آرامی ماساژ دهید.

5- گیاه عروس چمنزار برای مقابله با تاندونیت
تاندونیت از التهاب تاندون ها ناشی می شود و باعث می شود عضلات مجاور با کوچکترین حرکتی تیر کشیده و دردهای شدیدی ایجاد شود.
خوشبختانه عروس چمنزار خواص ضدالتهابی دارد و می تواند به سرعت باعث تسکین این دردها شود. این گیاه به اندازه ی آسپرین کارایی دارد و همچنین باعث می شود که مفاصل، نرمی و تحرک خود را بازیابند.
روش مصرف
برای هر فنجان آب جوش، یک قاشق چایخوری گیاه عروس چمنزار ریخته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد و سپس نوش جان کنید.
می توانید روزانه دو مرتبه از این دمنوش میل کنید. اگر دچار مشکلات گوارشی هستید و یا به آسپیرین آلرژی دارید، نباید از این گیاه استفاده کنید.

6- بابونه برای تسکین میگرن و دردهای گوارشی
برای سردردهای شدید، میگرن و یا سردردهای جزئی روزانه. بابونه می تواند باعث تسکین سردرد، رفع خارش پوست و تسکین دردهای گوارشی شود. گیاه بابونه ضدالتهاب است و می تواند به ناحیه ی دردناک نفوذ کرده و درد را از بین ببرد.
روش استفاده
برای تسکین خارش پوست، 10 قطره از روغن بابونه را با 10 قطره روغن گیاهی شمعدانی معطر و 10 میلی لیتر روغن حمام یا روغن زیتون مخلوط کرده و به آب وان اضافه کنید و 20 دقیقه در آن بخوابید. لازم نیست بدنتان را آب کشید.
برای دردهای گوارشی، دو قطره از روغن بابونه را با 5 قطره روغن بادام شیرین مخلوط کرده و روزانه سه مرتبه روی شکمتان را ماساژ دهید.
برای تسکین سردرد، یک قطره روغن گیاهی نعنا فلفلی و یک قطره روغن گیاهی بابونه را با هم مخلوط کرده روی پیشانی و گیجگاه ها زده و به آرامی ماساژ دهید.
استفاده از این روغن های گیاهی برای خانم های باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی شود.

7- پودر شیرین بیان برای مقابله با ورم گوش
شاید تصور کنید که ورم گوش فقط برای کودکان پیش می آید، اما ورم و عفونت گوش بزرگسالان را نیز درگیر می کند.
در صورت بروز این مشکل می توانید به گیاه شیرین بیان اعتماد کنید.
پودر این گیاه ضددرد است و باعث تسکین دردهای ناشی از ورم گوش می شود.
روش استفاده
افراد بزرگسال می توانند روزانه 4 تا 5 بار از کپسول های 150 میلی گرمی پودر شیرین بیان استفاده کنند تا درد گوششان از بین برود.
توجه داشته باشید که مصرف این کپسول ها برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند و همچنین برای خانم های باردار توصیه نمی شود. این افراد قبل از مصرف این گیاه، باید حتما نظر پزشک خود را جویا شوند.

8- سرو کوهی
از دوره ی قرون وسطی از سرو کوهی برای تسکین سردرد، بیماری های کلیوی و مشکلات ادراری استفاده می شد. میوه ی سرو کوهی حاوی نیم تا دو درصد روغن سرشار از مونوترپن ها است که خواص ضد روماتیسمی دارد.
این میوه‌های کوچک خواص دیورتیک (ادرارآور) بالایی دارند و سموم و اسیداوریک بدن را دفع می کنند. در واقع سروکوهی مسکنی طبیعی، ضدالتهاب و همچنین ادرارآوری قوی محسوب می شود.
روش استفاده
چند قطره روغن سروکوهی را در یک قاشق روغن زیتون خالص یا روغن بادام شیرین حل کرده و مناطق دردناک را به آرامی ماساژ دهید.
می توانید این کار را روزانه دو تا سه مرتبه انجام دهید. همچنین می توانید با نظر پزشک از جوشانده میوه ی سروکوهی نیز استفاده کنید.

9- ریحان
روغن گیاهی ریحان، ضداسپاسمی قوی است که با گرفتگی عضلانی مقابله می کند. این گیاه برای مقابله با قاعدگی دردناک و کولیت روده (ورم روده) استفاده می شود.
روش استفاده
برای تسکین دردهای قاعدگی، سه قطره روغن گیاهی ریحان را با 5 قطره روغن زیتون مخلوط کرده و زیر شکم را ماساژ دهید.
برای مقابله با کولیت روده، دو قطره روغن گیاهی ریحان را روی شکم و به منطقه ی دردناک زده و به آرامی ماساژ دهید.

10- چوب میخک
چوب میخک ضدعفونی کننده و بی حس کننده است. از این گیاه به ویژه برای تسکین دندان درد، مشکلات لثه و حتی ضدعفونی کردن دهان استفاده می کنند.
روش استفاده
برای مقابله با دندان درد، یک قطره روغن گیاهی چوب میخک را روی لثه زده و با نوک انگشت به آرامی ماساژ دهید. می توانید این کار را به مدت 2 تا 3 روز و روزانه 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید. البته در نهایت باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل سردرد ها

«در طب سنتی سردردها به چهار دسته تقسیم می شوند و از همین رو درمان های متفاوتی هم دارند.

سردردهای صفراوی، بلغمی، سوداوی و دموی انواع سردردی هستند که برای درمان آنها باید روش‌های متفاوتی به کار گرفت و هر یک در زنان و مردان متفاوت بروز می‌کند.

دسته اول سردردهای صفراوی است که درد از ناحیه پیشانی و جلوی سر شروع می شود و در گرما و با عطرهای گرم تشدید می‌شود.

این سردرد که بیشتر در مردان دیده می‌شود، با مصرف عسل، عرق نعنا و سرکه انگور طبیعی یا آب زرشک بهبود می‌یابد.

دسته دیگر سردردهای دموی است و درد از پیشانی شروع و تمام سر را فرا می گیرد و در شقیقه به صورت نبض ادامه می باید. درمان این نوع سردرد نیز مانند صفراوی است.

علائم سردردهای بلغمی این است که درد معمولا از گردن و پشت سر شروع می شود و هنگام سردی و استرس تشدید می‌شود. این نوع سردرد با بوهای گرم آرام می شود و گاهی همراه با حالت تهوع است.

سردردهای صبحگاهی مقاوم به درمان، یکی از علائم بارز تومورهای مغزی است. علاوه بر این بروز علائمی مانند سردرد همراه با تهوع و استفراغ، فلج شدن قسمت‌های مختلف بدن و اختلالات بینایی نیز می‌تواند حاکی از وجود تومور در مغز باشد

این نوع سردرد در زنان بیشتر دیده می شود. درمان این نوع سردرد مصرف ارده با شیره انگور، استشمام عطر گرم به هنگام شب و مصرف رازیانه با عسل است.

سردردهای سوداوی سردرد نوع چهارم است که در این سردرد معمولا کل سر دچار درد می‌شود و به هر دلیلی مانند سروصدا، عصبانیت، شلوغی، ترافیک، استرس، آلودگی هوا و غیره ایجاد می‌شود.

این نوع سردرد نیز در زنان و مردان شایع است. مصرف سرکه انگبین، ماساژ سر، شانه زدن موها با شانه های درشت و مصرف نکردن غذاهایی مانند بادمجان، سوسیس و کالباس، غذاهایی با ادویه تند، قهوه و نسکافه، سرخ‌کردنی‌ها، سیگار و قلیان از راههای درمان این نوع سردرد است.

به طور کلی مصرف نعنا، گیاه زنجبیل و کاسنی تلخ نیز برای بهبود سردرد توصیه می‌شود.»

سردردهای صبحگاهی می‌تواند علامت تومور مغزی باشد

«بر اساس تحقیقات به عمل آمده عوامل مختلفی می‌تواند در بروز تومورهای مغزی دخیل باشد که از جمله آن می‌توان به انجام رادیوتراپی (یک شیوه درمانی در بیماران سرطانی)، استفاده از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده و ضربه‌های مغزی اشاره کرد.

سردردهای صبحگاهی مقاوم به درمان، یکی از علائم بارز تومورهای مغزی است. علاوه بر این بروز علائمی مانند سردرد همراه با تهوع و استفراغ، فلج شدن قسمت‌های مختلف بدن و اختلالات بینایی نیز می‌تواند حاکی از وجود تومور در مغز باشد.

بسته به محل قرارگیری تومور، علائم فلج و نیز اختلال در عملکرد ارگان ها در نقاط مختلف بدن بروز پیدا می‌کند.

تومورها به دو نوع بدخیم و خوش خیم تقسیم می شوند.

در تومورهای بدخیم تنها می توان با عمل جراحی بخشی از تومور را خارج کرد و برای تکمیل درمان آن باید رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام شود.

تومورهای خوش خیم را می توان به طور کامل با عمل جراحی خارج کرد. متاسفانه برخی از این تومورها در مناطق حساسی از مغز قرار گرفته و به لحاظ خطرناک بودن، نقش تومورهای بدخیم را بازی می کنند.

جراحی تومورها و خارج کردن آنها تنها زمانی انجام می شود که بتواند به نجات جان بیمار کند و در غیر این صورت به هیچ وجه این کار صورت نمی‌گیرد.

چنانچه تومور خوش خیم در محلی قرار بگیرد که جراحی کردن آن جان بیمار را به خطر بیندازد، تنها رادیوتراپی و شیمی درمانی تومور و نیز درمان های کمکی برای بیمار توصیه می‌شود.

از هر 10 هزار نفر در دنیا یک نفر به تومور مبتلا می‌شود. روند ابتلا به تومور با افزایش سن افزایش می‌آید و تومورهای مغزی بیشتر در افراد میانسال به بالا مشاهده می‌شود.»

زالودرمانی برای فشار خون بالا

درمان پر فشاری خون توسط زالو، دانشمندان را به ادامه تحقیقات خود برای دستیابی به راه های درمانی برای سایر بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های خونی امیدوار کرده است.

افراد مبتلا به پرفشاری خون برای زالودرمانی باید نکات زیر را مد نظر داشته باشند:

- افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می برند، برای استفاده از زالودرمانی باید این نکته را مد نظر داشته باشند که با صلاح دید پزشک معالج خود، اقدام به زالو درمانی  کنند و هرگز خودسرانه دست به این کار نزنند.

- هرگز مصرف داروهای فشار خون خود را قطع نکنند و به زالو درمانی تنها به عنوان یک راه کمکی برای درمان نگاه کنند.

- به فردی که دارای تخصص و تبحر کافی در زالو درمانی است، مراجعه کنید. علاوه بر اطمینان از تخصص او در زالو درمانی، باید از بهداشت زالوها و وسایل استفاده شده در این شیوه نیز اطمینان کامل داشت.

- با متخصص زالودرمان وقت ملاقاتی را ترتیب دهید. فرد متخصص با بررسی سوابق پر فشاری خون و میزان شدت و وخامت شرایط بیمار، باید زمانی را در حدود 2 تا 4 ساعت برای کار درمانی بیمار اختصاص دهد.

- فرد متخصص باید نقاط خاصی از بدن را که در ارتباط با پرفشاری خون تاثیر بیشتری دارند، مانند قفسه سینه ، گردن و ناحیه بالایی کمر انتخاب کند و کار درمانی با زالو را از این نقاط آغاز کند.

متخصصان زالو درمان، از زالوهای مخصوص و بهداشتی استفاده می کنند و استفاده از هر نوع زالویی توصیه نمی شود

- لازم به ذکر است که کار با یک جلسه تمام نمی شود و پروسه درمانی باید در مدت چند جلسه انجام گیرد. جلسه درمانی چند مرتبه در هفته و حدودا 10 تا 12 جلسه نیاز به تکرار دارد تا تاثیر خود را بر پرفشاری خون بیمار بگذارد.

- متخصص زالو درمانی قبل از شروع کار با زالو، تمام قسمت هایی که باید مورد هدف زالو قرار بگیرند را شناسایی و سپس ضدعفونی و تمیز کند، زیرا زالوها ترجیح می دهند تا مکیدن را از مناطق تمیز انجام دهند.

- متخصص مربوطه، حدود چهار زالو را به زیر سینه سمت راست فرد هدایت می کند تا بر روی یک خط مورب شروع به مکیدن خون کنند.

- در طی جلسات بعدی، میزان زالو ها بیشتر می شود و نواحی پشت گردن و امتداد شانه نیز مورد هدف زالو ها قرار می گیرند.

- به فرد بیمار توصیه می شود تا هنگامی که زالوها مشغول مکیدن خون هستند کاملا آرام و بدون حرکت باشد. پس از مکیدن خون توسط زالوها، زالوها بزرگ می شوند و به چند برابر سایز قبلی خود می رسند. سپس پوست بیمار را رها می کنند و از روی بدن فرد سقوط می کنند.

- پس از رها شدن زالو، محلی که زالو آن را مکیده، شروع به خون ریزی می کند و باید محل را با پارچه ای نرم و تمیز و بهداشتی پانسمان کرد. تا مدتی خون ریزی در آن محل ادامه دارد، زیرا بزاق زالو که در زیر پوست تزریق شده است، حاوی مواد ضد انعقاد است.

- شست و شوی مناطق مکیده شده باید حدود سه روز بعد از آن انجام شود و رعایت اصول بهداشتی در هنگام شستشو باید مد نظر قرار بگیرد تا زخم عفونت نکند. در صورتی که زخم عفونت کرد، باید تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد تا یک دوره آنتی بیوتیک برای درمان آن تجویز شود.

- معمولا افرادی که تحت زالو درمانی قرار می گیرند، پس از آن احساس خوشایندی را تجربه می کنند. این احساس خوشایند به علت گردش خون بهتر در آن مناطق می باشد.

هشدارها

- استفاده مجدد از زالوهای استفاده شده کاملا غیر بهداشتی است و تنها در مراکز غیر بهداشتی و توسط فرد غیر متخصص این کار انجام می گیرد، زیرا زالو بعد از یک بار استفاده باید دور انداخته شود.

- متخصصان زالو درمان، از زالوهای مخصوص و بهداشتی استفاده می کنند و استفاده از هر نوع زالویی توصیه نمی شود. تنها 15 گونه از 600 گونه زالو مورد استفاده علم پزشکی قرار می گیرد و استفاده از زالو های دریاچه ها و رودخانه ها اصلا توصیه نمی شود، زیرا آنها حاوی میکروب می باشند و می توانند انتقال دهنده انواع عفونت ها (حتی عفونت های مقاوم به درمان های آنتی بیوتیکی) باشند.

- بیماران هموفیلی و ایدزی هرگز نباید تحت درمان با زالو قرار بگیرند.

از زالو درمانی می توان در ترمیم و به هم وصل کردن رگ های کوچک در مناطقی از بدن مانند بینی و یا گوش در طی جراحی ترمیمی استفاده کرد.


سایر استفاده های علم پزشکی از زالو

زالو برای درمان بیماری های مختلفی از جمله کاهش درد زانو ناشی از آرتروز و ضایعات پوستی از قبیل جوش و آبسه مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین پزشکان در پی کشف راه های جدید برای استفاده از زالو در درمان بیماری های گوش و حلق و بینی از قبیل عفونت گوش، سینوزیت و ورم لوزه ها هستند.

زالو درمانی می تواند مانع از احتقان وریدی در بیماران پس از عمل جراحی پستان شود.

از زالو درمانی می توان در ترمیم و به هم وصل کردن رگ های کوچک در مناطقی از بدن مانند بینی و یا گوش در طی جراحی ترمیمی استفاده کرد.

 از زالو برای درمان ایسکمی عروق کرونر قلب نیز استفاده شود. این بیماری ناشی از کمبود جریان خون به قلب می باشد. در این روش ماده  ضد انعقادی که در بزاق زالو وجود دارد، استفاده می شود.

طبق تحقیقات مختلف مشخص شده است که حدود 14 ماده ضد انعقادی مختلف در بزاق زالو وجود دارد.

باز شدن رگ ها

در طی زمان، به‌دلیل انتخاب غذاهای ناسالم و شیوه نادرست زندگی، ممکن است رگ‌ها و شریان‌های قلب مسدود شده و این مساله به بیماری‌های جدی قلبی و فشارخون بالا منجرخواهد شد.تعداد زیادی از افراد برای کنترل مشکلات قلبی خود از دارو استفاده می‌کنند، اما گاهی متحمل اثرات جانبی بسیار بد آن نیز خواهند شد.

برای جلوگیری از ابتلا به عوارض این داروها می‌توانید با اندک تغییراتی در شیوه زندگی و عادات غذایی خود، به موفقیت برسید. اولین گام در این راه مشورت با پزشک متخصص است. پس از مشورت با پزشک و در نظر داشتن شرایط بدنی و بیماریهای خاص احتمالی، می‌توانید فهرست خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

این غذاها می‌توانند به باز شدن رگ‌ها کمک کنند، زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و سایر مواد مغذی لازم برای سلامت قلب هستند.

 

اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات است زیرا ارزان و زودپز بوده و تقریبا هرجایی پیدا می‌شود. علاوه بر آن، فیبر، آهن، فولیک اسید و پتاسیم را که هر یک به تنظیم فشارخون و افزایش سلامت قلب کمک می‌کنند، به بدن می‌رساند.


روغن نارگیل

اگرچه بیشتر افراد تصور می‌کنند که باید از چربی‌های اشباع شده گریزان باشند، اما این چربی‌ها برای یک زندگی سالم لازمند. روغن نارگیل یکی از بهترین چربی‌های اشباع شده است زیرا باعث افزایش سلامت عروق قلبی می‌شود.


چای سبز

چای سبز منبع خوبی از کاتچین است که یک عنصر شیمیایی گیاهی است و میزان کلسترولی را که بدن در طول هضم و گوارش غذا جذب می‌کند، کاهش می‌دهد. نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز برای این منظور کافی است.


ماهی

برای گرفتن بهترین نتیجه از خوردن این غذای مفید، پیشنهاد می‌شود که حداقل دو بار در هفته آن را مصرف کنید. ماهی‌های روغنی مانند سالمون و ماهی تن دارای اسیدهای چرب امگا3 بوده و سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کنند . 


قهوه

تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین آرامش خاطری که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه احساس می‌کنید نیز برای قلب مفید است. 


کلم‌بروکلی

بروکلی خوراکی عالی برای سلامت قلب است که حاوی ویتامین‌K است و از این‌رو در جلوگیری از سفت و سخت شدن رگ‌های قلب جلوگیری می‌کند. 


دارچین

این ادویه متداول، دارای خواص مفید بسیاری برای سلامتی است. دارچین، اگر روزانه در حدود 5 گرم مصرف شود،می تواند کلسترول بد را کاهش داده و از انسداد رگ‌های قلب جلوگیری کند. دارچین همچنین دارای آنتی‌اکسیدان است که سلامت دستگاه گردش خون را تضمین می‌کند.


بادام

بادام‌ها هم خوشمزه‌اند و هم برای قلب مفیدند زیرا دارای چربی‌های مفید، ویتامین، پروتئین و فیبر هستند که همگی سلامت قلب، رگ‌ها وعروق قلبی و دستگاه گردش خون را افزایش می‌دهند. 


زردچوبه

زردچوبه به‌دلیل طعم و رنگ ویژه و منحصربفردی که دارد شناخته شده است و یکی از مواد تشکیل‌دهنده متداول در ادویه کاری است. مصرف زردچوبه به سلامت قلب کمک می‌کند. اضافه‌ کردن زردچوبه به رژیم غذایی روزانه می‌تواند التهاب و تشکیل پلاک‌های خونی در رگ‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین ماده‌رنگی زردچوبه به‌نام کرکیمن می‌تواند به از بین بردن چربی‌هایی که در رگ‌ها ته نشین می‌شوند، کمک کند. 


هندوانه

هندوانه دارای آمینواسیدی به نام سیترولین است که به پایین‌آوردن فشارخون کمک کرده و التهاب رگها و عروق را کاهش می‌دهد و چون بدن را به تولید اکسیدنیتریک وا می‌دارد، سلامت قلب‌وعروق آن را افزایش می‌دهد.  

چای گل بامیه

 چای گل بامیه یک چای گیاهی است که با دم کشیدن گیاه گل بامیه در آب جوش درست می‌شود. چای گل بامیه مشابه چای کرن بری طعمی ترش دارد که می‌توانید آن را هم بصورت گرم و هم به صورت سرد بنوشید.

تحقیقات انجام شده پرده از خواص چای گل بامیه برداشته و نشان داده که این نوشیدنی مفید می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد، با باکتری‌ها مبارزه کند و حتی منجر به کاهش وزن شود. در این مطلب به 8 فایده‌ی نوشیدن چای گل بامیه اشاره می‌کنیم.

 

 ۱. غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که با ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد می‌جنگند و مانع آسیب آنها به سلول‌ها می‌شوند. چای گل بامیه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است و به همین علت می‌تواند به پیشگیری از آسیب و بیماری‌های ناشی از ایجاد رادیکال‌های آزاد کمک کند. در مطالعه‌ای روی موش‌ها، عصاره‌ی گل بامیه موجب افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدانی و کاهش تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد تا حدود 92 درصد شده بود. مطالعه‌ای دیگر نیز یافته‌های مشابهی ارائه داد و معلوم شد بخش‌هایی از گیاه گل بامیه مانند برگ‌ها، دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.


۲. کاهش فشار خون

یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین خواص چای گل بامیه، قابلیت آن در کاهش فشار خون است. فشار خون بالا به مرور زمان می‌تواند فشار زیادی به قلب وارد کرده و موجب ضعف آن شود. فشار خون بالا موجب افزایش ریسک بیماری‌های قلبی نیز می‌شود. مطالعات گوناگونی دریافته‌اند چای گل بامیه می‌تواند هم فشار خون سیستولیک و هم فشار خون دیاستولیک را پایین بیاورد. در مطالعه‌ای به 65 فرد دچار فشار خون بالا، چای گل بامیه یا دارونما داده شد. بعد از ۶ هفته، آنهایی که چای گل بامیه نوشیده بودند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک داشتند.

هر چند چای گل بامیه می‌تواند راهی بی‌خطر و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا باشد، اما مصرف آن به افرادی که  هیدروکلروتیازید، دارویی که برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود، مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کند.


۳. کاهش چربی خون

برخی مطالعات دریافته‌اند که چای گل بامیه علاوه بر کاهش فشار خون، می‌تواند سطح چربی خون را نیز که ریسک فاکتور دیگری برای بیماری‌های قلبی است پایین بیاورد. در مطالعه‌ای 60 فرد مبتلا به دیابت، چای گل بامیه یا چای سیاه نوشیدند. بعد از یک ماه، آنهایی که چای گل بامیه نوشیده بودند، سطح کلسترول HDL شان بالا رفته و کلسترول کلی و کلسترول بد یا همان LDL خون‌شان کاهش یافته بود.

اما بیشتر مطالعات اینگونه نتیجه گرفته‌اند که فواید نوشیدن چای گل بامیه برای کاهش چربی خون، محدود به افرادی می‌شود که دچار بیماری‌های خاصی چون دیابت یا سندرم متابولیک هستند.


۴. تقویت سلامت کبد

کبد شما عملکردهای بسیار مهمی را در بدن به عهده دارد؛ از تولید پروتئین گرفته تا ترشح زرداب برای تجزیه‌ی چربی. مطالعات انجام شده نشان داده که چای گل بامیه می‌تواند سلامت کبد را بهبود بخشیده و به عملکرد موثر آن کمک کند. پژوهشی که روی 19 فرد دچار اضافه وزن انجام شد دریافت مصرف عصاره‌ی گل بامیه به مدت 12 هفته می‌تواند استئاتوز کبدی را بهبود بدهد. استئاتوز کبدی در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد شده که می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.


5. کمک به کاهش وزن

مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که چی گل بامیه می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده و با چاقی مبارزه کند. آزمایشی که روی 36 فرد دچار اضافه وزن انجام شد نشان داد بعد از 12 هفته، عصاره‌ی گل بامیه توانسته بود از وزن بدن، چربی بدن، شاخص توده‌ی بدنی و نسبت سایز لگن به درو کمر، کم کند.


۶. حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

گل بامیه سرشار از پلی فنول‌هاست که ترکیباتی هستند با خاصیت ضد سرطانی قوی. مطالعات نشان داده عصاره‌ی گل بامیه، تاثیرات بالقوه‌ روی سلول‌های سرطانی دارد؛ یعنی می‌تواند رشد آنها را مختل کرده و از تهاجم سلول‌های سرطانی کم کند. ضمنا معلوم شده که عصاره‌ی گل بامیه می‌تواند سلول‌های سرطانی معده را تا حدود 52 درصد مهار کند.


۷. مبارزه با باکتری‌ها

باکتری‌ها میکروارگانیسم‌های مجزایی هستند که می‌توانند موجب عفونت‌های زیادی بشوند، از برونشیت گرفته تا ذات الریه و عفونت‌های سیستم ادراری. گل بامیه علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی می‌تواند با عفونت‌های باکتریایی نیز مبارزه کند.


۸. یک چایی خوش طعم که راحت هم درست می‌شود

چای گل بامیه علاوه بر فوایدی که برای سلامتی شما دارد، خوش طعم بوده و بدون دردسر به راحتی در خانه تهیه می‌شود. کافیست کمی از گل‌های خشک شده‌ی بامیه را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد. اگر دوست دارید می‌توانید با کمی عسل آن را شیرین کنید و بنوشید.

از گیاهان نام آشنای ایرانی ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم زخم مورد استفاده قرار می گیرد. در آسیا نیز از دانه های اسپند به عنوان ضدانگل کرم کش و کشنده آمیب استفاده می کنند. اسپند در برخی کشورهای دیگر نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده آور، کرم کش، مسکن و خواب آور استفاده می کنند.

در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می تواند مسموم کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری های ادراری ـ تناسلی استفاده می کنند.


خواص درمانی اسپند

از زمانهای دور مردم به اثر ضد عفونی کنندگی اسپند پی برده بودند و در اطراف بستر بیمار و محیطهای شلوغ آن را دود می‌کردند و بدین طریق محیط را ضد عفونی می‌کردند.

 در هر روز صبح ناشتا نوشیدن جوشانده ریشه اسپند برای درمان اگزما مفید می‌باشد.

افرادی که به علت ضعف مثانه یا سستی کمر دچار شب ادراری هستند؛ شب‌ها مخلوطی از تخم رازیانه و اسپند بخورند و صبح‌ها یک یا دو عدد تخم مرغ و کمی عسل میل کنند تا شب ادراری آن‌ها درمان خواهد شد.


درمان شپش موی سر با اسپند

درمان شپش موی سر با اسپند به دلیل خواص بی شمار آن بسیار متداول است. رشک یا Pediculus تخم شپش است که پس از هفت روز از تخم در می آید و مجددا شروع به تخم ریزی می کند.

تخم شپش، رشک (Pediculus) نامیده می شود. بیضی شکل، سفید رنگ وکوچک است که به ساقه مو ودرز لباس به فاصله کمی از ریشه مو که دما و رطوبت مناسبی دارد می چسبد. هر کدام از این تخم ها درون کپسول چسبناکی قرار میگیرند.


شپش سر چیست و چطور درمان می‌شود؟

پس از ۷ روز شپش ها از تخم در می آیند وطی مراحلی به شپش بالغ تبدیل می شوند .ممکن است رشک سر با شوره سر اشتباه گرفته شود.

تخم شپش بیضی شکل، سفید رنگ وکوچک است که به ساقه مو می چسبد.


درمان شپش سر با اسپند

اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، حتی مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد. اگر جوشانده اسپند را صاف کرده با عسل و روغن کنجد بنوشید، به شدت حالت تهوع ایجاد می کند. این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می شود.

یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان شپش استفاده از اسپند است. توصیه می‌شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می‌روند استفاده شود حتی اگر موهای آن‌ها سالم بوده و دچار شپش نشده است. اگر همه روش‌ها را برای درمان شپش موی سر امتحان کرده‌اید ولی نتیجه‌ نگرفته اید، جای نگرانی نیست. اگر فرزندتان نیز با مشکل شپش سر دست و پنجه نرم می‌کند، حتما روش زیر را بر روی موهایش امتحان کنید. 

برای درمان شپش سر با اسپند

 برای استفاده از این روش درمان یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. اگر موهای فرزندتان بلند است مقدار آن را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. برای اثربخشی بهتر می‌توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند سپس موها را باآب گرم آبکشی نمایید.

برای اینکه اثربخشی این روش بهتر بوده و شپش مو به طور کامل از بین رود بهتر است به مدت یک هفته این روش را تکرار نمایید.

فواید و خواص پیاز

پیاز برای خداحافظی با سرفه

پیاز یک اکسپکتورانت واقعی و درمان موثری برای سرفه است. این یار همیشگی پخت و پز خاصیتی دارد که در دنیای پزشکی به آن «موکولیتیک» می گویند. به این معنی که ترشحات مخاطی را روان کرده و باعث باز شدن سیستم تنفسی می شود.


روش استفاده

پیاز را خرد کرده و با مقدار کمی روغن زیتون داخل ماهی تابه ای ریخته و بگذارید داغ شود. یک قاشق چایخوری تخم کتان به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد به مدت 10 دقیقه روی حرارت بماند تا نرم شوند.

سپس ترکیب به دست آمده را داخل یک پارچه نازک و تمیز بریزید و آن را تا کنید تا به صورت یک کمپرس در بیاید.

اجازه دهید کمی خنک شده و گرمایش قابل تحمل شود. سپس مرهم را دور گردن تان ببندید.

برای درمان و رفع سرفه های خشک نیز می توانید یک عدد پیاز را پوست گرفته و به دو قسمت تقسیم کنید. آن را داخل یک بشقاب بگذارید و زیر تخت فردی که سرفه می کند قرار دهید. با همین کار ساده می توانید کمک بزرگی به رفع سرفه های خشک بکنید.


پیاز زخم را ضدعفونی می کند

اگر در حین انجام کارهای خانه، زخمی سطحی یا خراشی در بدن تان ایجاد می شود و ماده ی ضدعفونی کننده دم دست نداشته باشید می توانید از پیاز کمک بگیرید، چون یک ضدعفونی کننده طبیعی فوق العاده است.

اگرچه بوی پیاز چندان خوشایند نیست، اما استفاده از آب آن برای نابود کردن میکروب ها و تمیز کردن پوست زخمی بسیار موثر خواهد بود. البته نباید از این روش برای زخم های باز و عمیق استفاده کرد.


روش استفاده

پیاز را رنده کنید و یا داخل مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید. یک گاز استریل تمیز را به آب پیاز آغشته کرده و روی زخم و خراش ایجاد شده روی پوستتان بگذارید. این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید.

از آنجایی که پیاز یک ماده ی ضدالتهاب طبیعی است می توان از آن برای درمان عفونت گوش استفاده کرد

سوختگی و ترک پوست: مرهم پیاز کارساز است

برای تسکین و درمان سوختگی، ترک پوستی، جای جوش و غیره می توانید پیاز را امتحان کنید.

از آنجایی که پیاز خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، از بروز عفونت پیشگیری می کند و باعث می شود پوست سالم مانده و خیلی سریع خود را احیا کند.


روش استفاده

پیاز را خرد کرده و با مقدار کمی روغن زیتون تفت دهید. یک قاشق چایخوری تخم کتان به آن اضافه کرده و به مدت ده دقیقه بگذارید تا نرم شوند. مواد را داخل یک پارچه تمیز نازک بریزید و آن را روی پوست آسیب دیده بگذارید. حواستان باشد که ترکیب به اندازه ی کافی خنک شده باشد.


سوپ مخصوص پیاز: خداحافظ سرماخوردگی

تب، احساس خستگی و سرماخوردگی از ناخوشی های شایع فصل سرما است. در این مواقع هیچ چیز به اندازه یک سوپ داغ نمی تواند با سرماخوردگی مقابله کند.

در بین همه ی سوپ هایی که می شناسید، یک سوپ مخصوص پیاز وجود دارد که معجزه می کند. اگرچه شاید خوشایندتان نباشد و نفس تان را بدبود کند، اما خواص ضد ویروسی آن شما را زودتر از آنچه تصورش را می کنید از شر سرماخوردگی خلاص می کند.

پیاز حاوی دو ترکیب ضدمیکروب قوی به نام آلین و آلیسین است که به میکروب ها حمله کرده و مانند آنتی بیوتیک ها عمل می کند.


روش مصرف

100 گرم پیاز را خرد کنید و داخل 200 میلی لیتر آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه در این آب بماند. سپس آن را صاف کرده و یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. هر روز 4 تا 6 مرتبه از این سوپ مخصوص میل کنید.


پیاز برای عفونت گوش

اوتیت یا عفونت گوش ناشی از التهاب یا عفونتی در گوش میانی یا خارجی بروز می کند. از آنجایی که پیاز یک ماده ی ضدالتهاب طبیعی است می توان از آن برای درمان این مشکل استفاده کرد. پیاز باعث تسکین درد شده و همچنین عفونت را از بین می برد.


روش استفاده

پیاز را به قطعات کوچک تر خرد کنید. دو قاشق چایخوری از این پیاز خرد شده را در ماهیتابه ریخته و به آرامی حرارت دهید تا نرم شوند.

سپس آن را داخل یک پارچه ی تمیز ریخته و مرهم درست کنید.

حواستان به گرمای آن باشد تا گوش را نسوزاند و آن را به طور مستقیم روی گوش دردناک قرار دهید.اگر علائم تان با این کار از بین نرود، حتما به پزشک مراجعه کنید.


پیاز برای تسکین جای نیش حشرات

برای همه ی ما پیش می آید که پشه، زنبور و یا حشرات دیگر نیش مان بزند. بدون شک جای نیش این حشرات دردناک بوده و باعث خارش و سوزش می شود. پیاز می تواند برای رفع این مشکل کمک تان کند. به خاطر اینکه حاوی مواد ضدالتهابی است و میکروب ها را از بین برده و جای نیش را ضدعفونی می کند. در نتیجه باعث تسکین درد و التیام جای زخم می شود.

روش استفاده

پیاز را حلقه کرده و خیلی سریع روی جای نیش بگذارید.


سردرد : پیاز را دریابید

پیاز جزو پیشنهادهای مادربزرگ ها برای تسکین سردرد است. به عقیده ی متخصصان طب سنتی نیز پیاز برای رفع سردرد موثر عمل می کند.


روش استفاده

دو تا سه عدد پیاز را پوست گرفته و خیلی ریز خرد کنید. سپس آنها را داخل دو تکه پارچه تمیز بپیچید. سپس این کمپرس ها را در نواحی دردناک سرتان بگذارید.

دراز بکشید و بگذارید پیازها روی گیجگاه و یا نقاط دردناک دیگر سرتان بماند.

خواص بابونه

بابونه برای تسکین گلودرد

اکثر افراد در فصل سرما دچار رینیت یا گلودرد می شوند و همیشه دنبال راه چاره می گردند. بابونه خواص ضدالتهابی دارد و به همین دلیل، شما را از دردهای اینچنینی می رهاند.

برای تسکین رینیت: مقداری بابونه را در آب جوش ریخته و بجوشانید و روزانه دو تا سه مرتبه بخور بدهید.

برای تسکین گلودرد: از دهانشویه های بابونه استفاده کنید. روزانه دو تا سه مرتبه با این دهانشویه ها غرغره کنید تا گلودردتان از بین برود. می توانید از جوشانده بابونه نیز برای غرغره کردن استفاده کنید.


بابونه برای مقابله با آفت

نتایج یک پژوهش برزیلی نشان می دهد که بابونه خواص ضدالتهابی قوی دارد و برای تسکین التهاب های مخاطی مانند آفت و غیره موثر است.


روش استفاده

دو قاشق چایخوری بابونه ی خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

محلول را صاف و خنک کرده و بنوشید. می توانید از این محلول به عنوان دهانشویه نیز استفاده کنید.


بابونه برای مقابله با آفتاب سوختگی

بابونه به تسکین درد آفتاب سوختگی سطحی کمک می کند. این گیاه به واسطه خواص ضدالتهابی اش، برای کاهش خارش و سوزش محل آفتاب سوختگی مفید است.

در طب سنتی نیز از بابونه به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی برای تسکین دردهای روماتیسمی و آرتریت استفاده می شده است. امروزه محققان به طور علمی در این زمینه بررسی کرده و به نتایج مثبتی نیز رسیده اند


روش استفاده

از پماد بابونه که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید و یا اینکه روغن بابونه را با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین مخلوط کرده و روی پوست تان بمالید.

البته زنان باردار و کودکان نباید از روغن بابونه استفاده کنند.


بابونه آرامبخش است

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می دهد که بابونه برای افرادی که از اضطراب رنج می برند مفید است، چون یک آرامبخش طبیعی محسوب می شود.

این گیاه باعث تسکین و آرامش عضلات شده و خواب راحتی را فراهم می سازد.


روش استفاده

روغن گیاهی بابونه را به طور مستقیم بو کنید. همچنین می توانید قبل از خواب مقداری روغن گیاهی بابونه را با روغن بادام شیرین مخلوط کرده و روی مناطق دردناک مانند گردن، شانه و گیجگاه بزنید و به آرامی ماساژ دهید.

برای بهره مندی بیشتر از خواص آرامبخشی این گیاه می توانید 60 گرم از آن را در یک لیتر آب جوشانده و اجازه دهید به مدت یک ساعت دم بکشد. محلول را صاف کرده و به آب وان حمام اضافه کنید. می توانید به مدت 20 دقیقه در این آب دراز بکشید.

توجه داشته باشید که استفاده از روغن بابونه برای خانم های باردار و کودکان توصیه نمی شود.


خارش چشم

بابونه برای تسکین و درمان برخی از مشکلات چشمی موثر است. برای درمان خارش جزیی چشم، ورم ملتحمه و التهاب پلک و غیره به بابونه اعتماد کنید.


روش استفاده

اگر دچار سوزش، خستگی، پف یا گودی پای چشم شده اید: یک قاشق غذاخوری گل بابونه را در نصف لیوان آب جوش ریخته و مدت 15 دقیقه بجوشانید. محلول را خنک کرده و یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید و مدت 20 دقیقه روی پلک هایتان بگذارید.

برای رفع ورم ملتحمه ی چشم: یک قاشق غذاخوری بابونه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرده و آن را خنک کنید. از این محلول برای شستشوی چشم استفاده کنید. اگر مشکل تان برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.


بابونه برای تسکین جای نیش حشرات

بابونه یک گیاه ضدالتهاب است و باعث تسکین خارش جای نیش حشرات می شود. این گیاه خواص آنتی باکتریایی نیز دارد و می توانید از آن برای درمان جای خراش و یا ضربه نیز استفاده کنید.

روش استفاده

برای تسکین خارش نیش حشرات، مقداری روغن گیاهی بابونه روی آن بمالید. البته لازم است که قبل از استفاده، چند قطره از این روغن را با روغن زیتون یا بادام شیرین (به میزان مساوی) مخلوط کرده و سپس روی جای نیش بزنید.


بابونه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

اگر جزو مصرف کننده های ثابت این گیاه هستید، باید خوشحال باشید. نتایج بررسی های محققان آمریکایی نشان می دهد که بابونه خواص ضدسرطانی دارد.

یکی از ترکیبات این گیاه به نام «اپیژنی» مانع از رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود و این سلول ها را نسبت به داروها آسیب پذیر می سازد. توجه داشته باشید که این گیاه برای مقابله با سرطان سینه موثرتر است.

  ادامه مطلب ...

فواید روغن نارگیل

کرم مرطوب کننده

بعد از استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز، بیشترین مصرف آن تحت عنوان مرطوب کننده است. این روغن به شدت مرطوب کننده و مغذی بوده و پوست را نرم می سازد. از آن می توانید به عنوان لوسیون دست و بدن و مرطوب کننده روزانه صورت استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای مرطوب کردن صورت: صورت خود را بشویید و به اندازه یک سکه از روغن را برداشته و بصورت دایره وار و با آرامش روی صورت خود بمالید. به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا روغن جذب پوست شود.

پوست: هرکجا از پوست را که زبر یا ترک خورده است را با مقداری روغن نارگیل و بصورت دایره وار به آرامی مالش دهید.


پماد آنتی بیوتیک

هر چند آنتی بیوتیک های شیمیایی قدرت زیادی دارند، اما در شرایط آزمایشگاهی، روغن نارگیل خواص آنتی بیوتیکی مناسب و معتدلی را از خود نشان داده است، که البته میزان آن برای زخم های پوستی مناسب است.

خانم ها می توانند برای پاک کردن آرایش خود، دستمال های مرطوب شیمیایی را کنار گذاشته و از روغن نارگیل به کمک یک تکه پنبه استفاده کنند و در نهایت صورت خود را با آب گرم شست شو دهند

برای مصرف، روزانه بر روی زخم و مقداری از پوست اطراف زخم را با روغن نارگیل مالش داده و سپس در صورت تمایل روی آن را باندپیچی کنید. در این صورت زمان التیام زخم شما نسبت به شرایط عادی بسیار کاهش می یابد.

نکته: اگر قصد دارید که یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی تر داشته باشید، چند قطره عسل را با روغن نارگیل مخلوط کنید.


درمان قارچ

روغن نارگیل حاوی اسید کاپریلیک و اسید لوریک بوده که به شدت موجب درمان کاندیدا (یک نوع قارچ بیماری زا) و بیماری های قارچی زنانه می شود.

این روغن، دیواره های سلولی کاندیدا را از بین برده و با نفوذ به درون ساختار سلول، از مقاومت آن در برابر درمان جلوگیری می کند. برای این کار هر روز صبح، دو قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را تا زمان بهبودی میل کنید.


برق لب ترمیمی

به اندازه کافی از روغن برداشته و برای مرطوب کردن و برطرف کردن چین و چروک، آن را روی لب بمالید.


درمان آفتاب سوختگی پوست

اگر بعد از یک روز آفتابی در کنار ساحل متوجه شدید که از استفاده کرم ضد آفتاب غافل شده اید و پوستتان سوخته شده است، می توانید روغن نارگیل را به عنوان یکی از گزینه های درمانی در نظر بگیرید.

ترکیب آن با عصاره آلوئه ورا و اسانس اسطوخودوس نیز موجب اثربخشی بیشتر می شود. البته در این صورت مخلوط را در یخچال قرار دهید و پس از کاهش دما آن را استفاده کنید.


آرایش پاک کن

خانم ها می توانند برای پاک کردن آرایش خود، دستمال های مرطوب شیمیایی را کنار گذاشته و از روغن نارگیل به کمک یک تکه پنبه استفاده کنند و در نهایت صورت خود را با آب گرم شست شو دهند.


تقویت پوست اطراف ناخن

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نیز یکی از اتفاقاتی است که به شدت اعصاب خردکن بوده و در صورت در دسترس نبودن ناخن گیر و گاهی به طبع آن، استفاده از دندان (!) باعث بروز زخم و گاهی خونریزی اندک و مشکلات دیگر می شود.

طی گفته های پزشکان، علت این پوسته پوسته شدن، خشکی پوست اطراف ناخن بوده و با مرطوب کردن می توان از این دردسر خلاص شد. این بار نیز در کنار پماد های شیمیایی و دیگر مرطوب کننده ها می شود از روغن نارگیل کمک گرفت.

مصرف روزانه روغن نارگیل به صورت ماساژ روی پوست کناره ناخن کفایت می کند. البته بد نیست که خود ناخن ها را نیز به روغن آغشته کنید، چرا که ناخن نیز مانند مو، اگر رطوبتش را از دست بدهد شکننده می شود. روغن نارگیل در استحکام و تسریع رشد ناخن موثر است.


روغن حمام

اگر قصد یک حمام کردن مجلل و اشرافی را دارید، می توانید با نصف فنجان روغن نارگیل وارد حمام شوید. همچنین در اضافه کردن روغن های دیگر برای تمدد اعصاب و معطر کردن پوست آزاد هستید.


سوزاننده چربی

اضافه وزن در میانسالی می تواند افراد را در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی و انواع سرطان قرار دهد.

از آنجایی که سوخت و ساز اسید های چرب روغن نارگیل متفاوت از دیگر چربی ها می باشد، می تواند در سوزاندن کالری و در نتیجه کاهش وزن مفید باشد.

این روزها با وجود اینکه مواد شیمیایی به کمک تبلیغات، بازار درمان و زیبایی را در دست خود گرفته اند، کم نیستند افرادی که از مواد شیمیایی دوری کرده و مواد طبیعی را ترجیح می دهند.

روغن نارگیل هم یکی از بی نهایت مواهب طبیعی است که در دسترس ما قرار دارد. به امید استفاده دائمی از این نوع مواد طبیعی در زندگی روزمره.

فواید نور خورشید

بهره مندی از نور خورشید تنها به معنای جذب موثر ویتامین دی در بدن نیست. شما با قرار گیری در معرض آفتاب از ۶ راه می‌توانید به افزایش سلامت خود کمک کنید:

کاهش فشار خون: پزشکان به تازگی فایده دیگر نور خورشید را کشف کرده‌ و دریافته ‌اند که اشعه فرابنفش خورشیدی باعث آزادشدن ترکیبی به نام «نیتریک اکسید» می ‌شود و این ترکیب فشارخون را پایین می‌ آورد. به بیان دیگر نور خورشید به کاهش فشارخون و کاهش خطر حمله قلبی و مغزی کمک می ‌کند و حتی می ‌تواند باعث افزایش طول عمر شود.

رهایی از استرس: استرس و اضطراب از جمله عواملی است که با تابش خورشید کاهش پیدا می کند. استرس هایی که در شرایط سخت مانند داشتن مشاغل سخت و غیره بر فرد تحمیل می شود، با شروع فصل گرما و افزایش نور خورشید به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. در نتیجه اگر خودتان را تحت استرس و فشارهای روحی شدید می بینید، هر روز در نور خورشید قدم بزنید. قرار گیری در معرض نور خورشید منجر به افزایش تولید سروتونین یا همان هورمونی می شود که با افزایش خلق و خو در ارتباط است.

خواب بهتر: نور خورشید در اولین ساعات روز برای حصول اطمینان از داشتن خواب شبانه خوب مهم است. سروتونین تولید شده ناشی از نور خورشید علاوه بر تنظیم خلق و خو، به تنظیم خواب شبانه نیز کمک می کند. علاوه بر این ملاتونین که هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری است، به سطوح مناسب سروتونین متکی است.

انرژی بیشتر: قرار گیری در معرض نور آفتاب یک نوع ورزش است، یعنی میزان اکسیژن خون را افزایش می دهد و به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش استقامت و رشد عضلانی و افزایش انرژی شود. از ورزش در هوای خنک نترسید و به محض این که حتی در فصول سرد شاهد تابش خورشید بودید، انجام ورزش در هوای آزاد را فراموش نکنید.  ادامه مطلب ...